Gespreksstarter

Vandaag stond ik in de boekwinkel om mijn zelfbedachte spel getiteld ‘als ik een salaris heb, koop ik….’ te spelen. Voordeel van dit spel is dat je het overal kunt spelen. In de supermarkt (‘dan koop ik overjarige kaas en niet die smaakloze plakken plastic van de euroshopper’), bij theaters en bioscopen (‘kaartjes voor die voorstelling en die film, mits deze nog speelt of draait tegen die tijd (zo niet, dan wacht ik op de reprise of koop ik de DVD)’), kledingwinkels (waarbij ik meestal even denk ‘zal ik het vast laten weghangen of is dat te optimistisch?’ om dan dat laatste te concluderen), maar mijn favoriete speelplek is en blijft de boekwinkel.

Nadat ik vandaag menig kaft, flaptekst en een enkele eerste 10 blz.’s had bekeken, gelezen en bedroomd, kwam ik op weg naar de uitgang iets fascinerends tegen. Op de toonbank lag een stapeltje gele doosjes met de beschrijving ‘Gespreksstarter’. In de doosjes bleek een stapeltje kaartjes te zitten met vragen die je iemand kunt stellen om een gesprek te beginnen.

Ik was onmiddellijk geïntrigeerd. Allereerst vanwege de praktische kant van het geheel. Hoe gaat dit in zijn werk? Is het de bedoeling dat je deze kaartjes uit je hoofd leert? Mogen ze gezien worden door de gesprekspartner? Worden deze kaartjes in café of kantoor zogenaamd onopvallend bestudeerd of wordt er ongegeneerd gezegd ‘wacht even, ik moet even spieken hoe ik dit gesprek moet beginnen’ (waarmee het kaartje al overbodig is geworden en je dus net zo goed een leeg vel papier in je zak kunt stoppen)? (Mensen die ervaring hebben met deze kaartjes, roep ik op om zich te melden!)

Ik besloot dat dit stapeltje nader onderzoek verdiende en nam het mee naar een stil hoekje (niet de kinderboekenhoek dus) in de winkel. Eenmaal zittend en het dekseltje van het doosje tillend, bedacht ik dat het commercieel heel onverstandig van de boekhandel was om zo’n stapeltje ‘ter inkijk’ neer te leggen. Als ik een stuk of 20 kaartjes uit mijn hoofd zou leren (of overschrijven), kon ik jaren vooruit en hoefde ik het (20 euro (!) kostende) stapeltje niet aan te schaffen. Ik meende dat dit uitstal-risico bij de boekverkopers waarschijnlijk niet opgekomen was, omdat niemand hele romans in de winkel gaat lezen. Ik besloot het risico op boze medewerkers – bij plotseling besef van hun risico op inkomstenderving  – te nemen en begon door de gespreksstarters te bladeren.

Allereerst viel op dat er nogal vreemd geformuleerde vragen tussen stonden:

      moest bestuurd worden??

      toedragen tot??

Het kan aan mij liggen, maar ik kan nu (vóór het gedachtelezen) toch nog niet weten waar ik me over ga verbazen?

Daarnaast kwam ik vragen in de categorie ‘nogal suggestief’ tegen:

   

In deze bovenstaande vragen suggereert het woordje ‘echt’ dat mijn gesprekspartner mij zojuist ontlokt heeft dat ik geloof in de voorspellende kracht van handlezingen en rehabilitatie van criminelen in de gevangenis (waarna bovenstaande wedervraag ‘echt?!’ gesteld kan worden). Ik weet vrij zeker dat ik me over beide zaken nooit uitgelaten heb.

En dan worden we nog getrakteerd op deze:

ALS we afstammen van apen? We weten nu één ding over de bedenker van deze kaartjes: hij of zij twijfelt aan de evolutietheorie.

Ook kwam ik nog enkele kaartjes tegen die trauma’s bij mij boven brachten:

Deze vraag deed mij terugdenken aan een nogal traumatiserend sollicitatiegesprek dat ik een aantal weken geleden had (voor een tijdelijke (zomer)baan bij een zorgverzekeraar). Ik zat met een bebrilde man in een glazen hokje en hij stelde mij de vraag ‘als je een dier mocht zijn, welk dier zou je dan kiezen?’ Ik dacht eerst dat de man een grap maakte (en dat Frans Bauer ieder moment met een banaan tevoorschijn kon komen), maar nog net voordat ik in lachen uitbarstte, zag ik dat het gezicht van de vragensteller volkomen ernstig stond en hij duidelijk zat te wachten op een serieus antwoord. In mijn hoofd twijfelde ik tussen de keuze ‘vogel’ – om hier als de wiedeweerga vandaan te kunnen vliegen – en ‘leeuw’ – zodat ik deze gek tegenover me kon verslinden. Ik weet niet meer wat ik als antwoord gestameld heb.


Op deze vraag zou ik dolgraag willen antwoorden ‘confrontatie met clowns’ en ‘vliegen’, maar voor beide ben ik nog steeds bang.
Ik bladerde verder en via een reeks ‘wie boeit dit?’- vragen als ‘Wie is de beroemdste persoon ter wereld?’; ‘Als je een stripfiguur als vader zou mogen kiezen, wie zou dat dan zijn?’; ‘Welke prijsverhoging zou je het meeste storen’ (ik zou dit antwoord overigens koppelen aan het antwoord op de volgende vraag:);‘Als je maar één voedingsmiddel kon eten voor de rest van je leven, wat zou je dan kiezen?’ (chocoladekoekjes); ‘Als je moest kiezen, zou je dan liever heel je leven zitten of staan?’ (ik zou denk ik kiezen voor zitten en me lekker laten rondrijden in een roze rolstoel, rustend op mijn dikke reet (resultaat van de onbeperkte inname van chocoladekoekjes)); ‘Denk je dat de meeste mensen het verschil tussen dure of goedkope wijn kunnen proeven?’ (dat vertelt de kater ze vanzelf) en een aantal Miss Universe-achtige vragen als: ‘Wat is het beste – Liefde of Geld?’; ‘Denk je dat we ooit wereldvrede zullen bereiken?’; ‘Denk je dat er minder conflicten in de wereld zouden zijn als we allemaal dezelfde taal spraken?’ en ‘Wat zou je kiezen: Onsterfelijkheid of Eindeloze rijkdom?’ kwam ik langzaam tot de categorie vragen waarop ik opvallend snel een antwoord kon formuleren:

     NIET de uitvinder van deze kaartjes!

 

NIET deze kaartjes! (Tenzij we terugzakken in de evolutie, maar leg dat maar eens uit aan deze kaartjesmaker)

Ik weet wel welk moment er niet in zou voorkomen: dit moment van schaamte in de hoek van de boekwinkel waarbij ik hoop dat mensen niet zien dat ik aandacht aan deze kaartjes besteed.

Ik heb wel een idee hoe we deze vraag nóg interessanter kunnen maken: we gooien de bedenker van deze kaartjes er ook bij en wachten af!

De bedenker van deze …. (nee, ik zou natuurlijk voor Hitler kiezen.)

1. Wat 2. Een 3. k*tkaartjes!!! (maar in mijn geval is het verstandiger om te kiezen voor ‘zijn hier toiletten?’ of ‘waar ben ik?’)

Dat ligt eraan… heb ik deze kaartjes bij me?

U voelt mij mening al aankomen…

Dus:

‘Lieve mensen, mocht u van plan zijn in de toekomst een gesprek met iemand te beginnen, doe dat dan ajb zonder deze kaartjes!’

Genoeg! Ik kan niet meer. Het is tijd om het bakje terug te leggen bij de kassa. Ik besluit voor toekomstige gesprekken te vertrouwen op mijn interesse in de medemens en mijn inlevingsvermogen. En anders vlucht ik nog liever in dooddoeners over het weer dan dat ik een van deze kaartjes in mijn zak voel branden (een betere omschrijving voor dit wanproduct lijkt mij ‘gespreksbeëindigers’).

Vandaag zag ik in de sportschool een man in de leeshoek volkomen opgaan in de Elle (dit is best een dik tijdschrift, dus mits je het niet laat rusten op je schoot, kun je dit beschouwen als armoefening!). Als wij dames nou af en toe Voetbal International en FHM doorbladeren hebben we wederzijdse gespreksstof tot het einde der dagen.

Nog eentje om het af te leren:

Zonder twijfel: Rome! En dat is wat ik de komende week ga doen. En mocht iemand mij de vraag

willen stellen: Ja, iedere keer dat ik in een vliegtuig stapte. Maandag is het weer zo ver… Ik ga (niet deze!) kaartjes sturen!

4 gedachtes over “Gespreksstarter

  1. Linda zegt:

    AAAAH en geweldadig! Mooi neologisme 🙂 Echt toppers hoor Sophie! Ben benieuwd wat voor invloed dat heeft op je spannende conversaties!

  2. olie zegt:

    Wilde ik toch bijna deze kaartjes gaan kopen. Ben ik even blij dat ik op jou site uitkwam: inderdaad nogal een wan product. Over de spelling, ik geloof dat het product wordt gemaakt in Zweden dus wellicht dat daar iets fout gegaan is… (oh en over “als de mens afstamt van apen en aapachtige, waarom zijn er dan nog steeds apen en aapachtige?” wil ik graag verwijzen naar de volgende site:

    http://evodisku.multiply.com/journal/item/752/Anti-creatoAlgemeen_Waarom_zijn_er_nog_apen

    Zo, is die nonsense ook weer de wereld uit geholpen 🙂

Geef een reactie

