Wie wil mij vroeg cyclisch hamsteren?

Ik weet weinig van economie. ‘De jongens van rtlZ’ ken ik alleen van hun geflirt met Femke Wolthuis (meestal is dit ietwat pijnlijk eenrichtingsverkeer vanuit haar). De cijfertjes die ondertussen onder in beeld doorschuiven kunnen voor mij net zo goed Chinese tekens zijn, of slingers, of een polonaise van kabouters. Naar wat de jongens zeggen, luister ik eigenlijk alleen als ze meedoen aan Wie is de mol. Wat ik wel weet over economie, weet ik van mijn toegankelijke economieleraar Kees Kraaijeveld (om het daarna helaas meestal meteen weer te vergeten of foutief te citeren). Zijn column in Vrij Nederland van 28 mei (nr. 21, ik loop wat achter met lezen) duidt mijn huidige werkloze situatie.

De Nederlandse economie groeit weer. Maar het aantal banen neemt af. Deze baanloze groei heeft voor-en nadelen, zo schrijft (zelfs voor mij begrijpelijke) Kees. Een voordeel is dat we met minder mensen meer produceren. Een bijkomend nadeel is dat werknemers het risico lopen overvraagd te worden. ‘Werkgevers nemen geen nieuwe mensen aan, maar proberen meer te produceren met het bestaande personeel. Het risico op ontevredenheid en ‘burn-outs’ stijgt’. Maar niet alleen de insiders, ook de outsiders (that’s me!) krijgen het zwaarder in tijden van baanloze groei: ‘Werknemers werken harder en het wordt voor mensen zonder werk lastiger om aan te haken’.

Bovendien (en nu komt het mensen!) is baanloze groei nadelig voor het economisch herstel op de korte termijn. Voorheen waren werkgevers geneigd anticiperend op de aantrekkende vraag alvast extra mensen in dienst te nemen. Dit ‘vroeg cyclisch hamsteren’ van werknemers heeft als prettige bijkomstigheid dat het de economie een impuls geeft. Doordat meer mensen een baan hebben, hebben meer mensen geld en wordt er meer uitgegeven (ik kan Scheltema en Atheneum al bijna horen roepen en ik hoor de motoren van Ryan Air al warmdraaien voor een enkeltje Fiumicino!…).

Vandaag gaan er weer twee sollicitatiebrieven de deur uit. Lieve werkgevers, denk aan de mensen die u reeds in dienst heeft en hun gezondheid en welbehagen. Ze werken waarschijnlijk veel te hard. Doe uw burgerplicht en geef de economie een impuls door mij alvast aan te nemen!

Geef een reactie

